Overheidscircuit

Sociaal netwerk voor ambtenaren

Het programma Vernieuwing Rijksdienst werkt op dit moment hard aan een visie op de ambtenaar van de toekomst. Wat zijn onderwerpen die het project team 'Ambtenaar van de Toekomst' volgens jou echt niet mag vergeten? Welke onderwerpen zijn in 2020 bepalend? Waar loop je nu het meest tegen aan?

Tags: ambtenaar, onderwerpen, overheid, toekomst, visie

Weergaven: 4

Berichten in deze discussie

Eerste impulsieve reactie:
Werken over de departementale grenzen heen in onderwerp/thema gerichte adhoc samenwerkingsverbanden. Dit zou veel meer kunnen gebeuren dan het nu gebeurt. Doorbreekt kokers en zorgt voor een interessante/dynamische werkomgeving voor de ambtenaar van de toekomst. Dit zit al in de visie volgens mij maar in de praktijk moet er meer van terecht komen. Concreet zou je kunnen denken aan programma directies (zoals binnen BZK) maar dan over de departementen heen georganiseerd.
Inderdaad is samenwerken steeds belangrijker. Iedereen weet het en toch zijn er maar weinigen die het doen. Of is het kunnen? Er wordt tegenwoordig weinig aandacht besteedt aan de verschillende belangen en het doel waar we het voor doen. Ook hoor ik vaak 'dat valt niet onder onze verantwoordelijkheid'. Het gaat juist om die grijze gebieden waar de verantwoordelijkheid bij voorbaat niet helder is en die moeten ambtenaren gaan de weg samen invullen. En dan loop je ook direct tegen de politiek aan. De (beleids)prioriteiten van ministers en staatssecretarissen. Hoe gaan we als ambtenaren om met deze spanning. Steeds meer zie ik dat er een tendens is om 'te doen wat de minister wil' terwijl ik denk dat de spanning tussen de continuiteit waar de ambtenaar voor staat en de politieke drang van ministers een gezonde is. Weet de ambtenaar van de Toekomst wat zijn vak inhoudt, wat zijn rol, doel en verantwoordelijkheid is? En vooral hoe hij/zij, meestal tegen de stroom in, de discussie over het fundamentele verschil tussen het politieke en ambtelijke apparaat moet voeren?
Het leukste wat ik hoop ooit in Nederland te zien, is een optimale vindbaarheid van ambtenaren:

wie doet nu wat, wanneer, met wie en waarom?

Een voorbeeld waar ik bij betrokken ben is de website MONITORINGPORTAAL, waarbij we er naar streven dat alle mensen die betrokken zijn bij monitoring, te vinden zijn en dat ook alle activiteiten op dat gebied daarin ontsloten worden.
Hartelijk dank Gerard, op ‘thema of onderwerp’ ambtenaren vindbaar maken levert idd misschien nog wel veel meer op dan dit per organisatie te organiseren. Mooi voorbeeld dank daarvoor, kent iemand anders nog meer van dit soort voorbeelden?
Deze bijdrage schreef ik al voor het forum : Wat moet de overheid doen om jonge ambtenaren te werven en te behouden? Mijn bijdrage zegt ook iets over de ambtenaar van de toekomst. Het is dus een copy - paste actie . groeten Ralf

Op deze vraag zijn verschillende antwoorden mogelijk. Je moet je dan niet afvragen wat de overheid extra moet doen of bieden om mensen te werven of te behouden. Je moet je afvragen wat de bijzondere eigenschappen van de overheid zijn zoals zij nu is. Die bijzondere eigenschap is de allocatie van schaarse middelen en diensten. Mensen die waarde hechten aan een rechtvaardige verdeling en zich willen inzetten voor het maatschappelijk belang zijn bij uitstek geschikt om voor de overheid te werken. Deze mensen hebben een atruistische arbeidsmotivatie en beschikken bij gevolg over Public Service Motivation (PSM). Ambtenaren met PSM, die hart hebben voor de publieke zaak, leveren als gevolg van hun PSM betere prestaties en hebben ook meer arbeidssatisfactie. Met de aankomende krapte op de arbeidsmarkt kan de overheid zich niet onderscheiden met betere beloningen of opleidingstrajecten, maar moet zij zich richten op mensen met een hart voor de publieke zaak. Zij moet gericht werven naar mensen die in meer of mindere mate beschikken over PSM. Er zijn voldoende jonge hoog opgeleide mensen met de wens om voor de overheid te werken juist omdat het werken bij de overheid deze extra dimensie biedt. Dit blijkt ook uit een rapport van de Raad voor het Openbaar Bestuur van 2004 waarin zij uit hoofden van het thema "de andere overheid" vaststelt dat de huidige nieuwe tijden roepen om een ander soortige ambtenaar. Het ROB heeft het profiel van deze nieuwe ambtenaar opgesteld en noemt hem de "FORSE" ambtenaar. FORS wil zeggen: Flexibel, Omgevingsgericht, Resultaatgericht en Samenwerkingsgericht. De ambtenaar die hier bij voorbaat aan voldoet is de ambtenaar die beschikt over PSM. Immers: geen ambtenaar presteert beter dan een gemotiveerde ambtenaar. Bij ambtenaren met PSM komt de motivatie van binnen uit (antecedenten van PSM, Perry) en is de binding met de overheidsorganisatie sterk zolang er sprake is van een 'person - environment - fit'. Dat wil zeggen : Zolang een ambtenaar met PSM recht kan blijven doen aan de individuele kenmerken van een uniek geval zal hij tevreden zijn en bij de overheidsorganisatie blijven.

Het werven op zich zal bij de overheid niet veel afwijken van dat van private ondernemingen. Hetgeen beiden te bieden hebben zal grofweg ook overeenkomen. Waar de overheid zich onderscheidt is in haar normatieve taak. Hierop zal de aandacht gevestigd moeten worden ... en als ik me niet vergis is zij hiermee al begonnen ... Werken bij het rijk als je verder denkt ... De andere overheid .... en nu : ruimte bieden aan mensen met psm zodat dat zij het gevoel hebben een verschil te maken
Heb de verschillende antwoorden zitten lezen en dan verbaas ik mij. Er wordt veel aandacht gegeven aan samenwerking en samenwerkingsverbanden. Krijg een beetje de indruk alsof we het over heel nieuwe zaken hebben.

Begrijp me niet verkeerd, maar samenwerken is toch niet nieuw. De manier van samenwerken en de communicatiemiddelen die we daar nu voor beschikbaar hebben zijn nieuw. Deze geven vele nieuwe mogelijkheden en uitdagingen deze zo goed mogelijk in te zetten. Dit platform is daar een perfecte uiting van. Hoe hadden wij anders deze discussie kunnen voeren. Webloggen, hyves, nings (www.ambtenaar20.nl) maar ook secondlife het zijn allemaal mogelijkheden om nauwer en sneller contacten te leggen en samen te werken. Dat is naar mijn idee waarop we kunnen inzetten en de overheid veel efficiënter kunnen laten werken.

De PSM waar Ralph het over heeft daar kan ik me van harte bij aansluiten. Kanttekening daarbij is dat de ambtenaar naar buiten wel-is-waar de politiek van de minister zal dienen uit te voeren, maar intern mag een ambtenaar best tegengas geven. Dit onderwerp was kort geleden een gespreksitem op de Open Koffie bij LNV. Meningen waren verdeeld tussen 24 uur per dag ambtenaar zijn of niet en duidelijk zijn in wat je persoonlijke mening is of die als ambtenaar. De OpenKoffies staan in het teken van de web 2.0 mogelijkheden van communiceren. Via de ning van Ambtenaar 2.0 (www.ambtenaar20.nl) is hier alles over te vinden.

Samenwerking is niet nieuw; de wijze waarop deze samenwerking gestalte krijgt wel. Dit zal dan ook van grote invloed zijn op de wijze waarop de moderne ambtenaar zijn/haar werk zal moeten en kunnen uitvoeren. Maar het zal ook invloed hebben op de waarop de overheid met burgers zal gaan communiceren.

Waar ik tegen aanloop is de onbekendheid van velen met deze nieuwe ontwikkelingen en nog erger: het ontkennen ervan. Hoe doorbreken we de weerstand tegen vernieuwing. Het zijn niet de vele mogelijkheden die de vernieuwing moeilijk maken, maar deze onbekendheid. Mijn oplossing zou zijn: gewoon beginnen.
Robert, heb je daar ervaring mee met het gewoon beginnen en zo ja, waar loop je dan tegenaan?

RSS

Zoeken

Vacature zoeken

Zoeken

© 2012   Gemaakt door VNUmedia netwerken.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden