Overheidscircuit

Sociaal netwerk voor ambtenaren

Beste collega programmamanagers,

Ik ben voornemens om een artikel te publiceren over kritische
succesfactoren voor programmamanagement. Daarvoor heb ik jullie hulp
nodig.

Recentelijk hebben we binnen de gemeente Rotterdam met een klein groepje
gebogen over de vraag wat kritische succesfactoren in
programmamanagement zijn. Hierbij hebben we de volgende uitnodiging
gebruikt:
"
Het is goed om naast de risico's voor een programma ook de kansen te
kennen. Bepaalde kenmerken van de organisatorische en/of beleidmatige
omgeving (in- en extern), waarin het programma wordt uitgevoerd kunnen
het programma maken of breken. Per programma zijn deze succesfactoren
uiteraard ook sterk afhankelijk van de beoogde doelen. Wij zijn op zoek
naar succesfactoren, waarvan wij vinden dat die voor 'alle' programma's
gelden.
"

Uit deze sessie zijn dermate interessante factoren gekomen dat ik dit
graag wil delen met programmamanagers in Nederland. Probleem is alleen
dat we tijdens deze sessie met een hele specifieke bril hebben gekregen.
Daarom wil ik het onderzoek verbreden en heb jullie hulp dus nodig.

Zouden jullie voor mij een top 5 factoren willen geven, waarvan jullie
denken die programma's succesvol maken ?

Weergaven: 253

Berichten in deze discussie

Beste Richard,
mijn Top 5 succesfactoren Programma's:
1. Duidelijke opdrachtgevende partij, met commitment in beschikbare tijd en geld
2. Gedragen Blue Print en doelstelling
3. Samenhang projecten binnen het programma
4. Prioriteit en draagvlak binnen de organisatie vd opdrachtgever
5. Resources: kwaliteit en beschikbaarheid

Veel succes met je inventarisatie!
Gertjan Wijdenes
Projectscope **smart business project management**
www.projectscope.nl
Ik had het bericht ook nog op de linked-in-group Programmamanagement geplaatst.

Zie:

Hier waren de 2 volgende antwoorden gekomen:

-----------------------
Door: Majola Boogmans:

ha richard,

Ik ben heel benieuwd welke interessante factoren uit jullie sessie naar voren zijn gekomen. Theo Tak van TG heeft het treffend gezegd, belangrijk is, zeker binnen een gemeentelijke organisatie, dat er iemand van wakker ligt. Dus dat het programma ook echt een eigenaar heeft van vlees en bloed. En natuurlijk is hetbelangrijk dat de lijn bevoegdheden wil afstaan. Mijn ervaring is dat een programma ook geld moet hebben om te sturen, daar gaat het bij gemeenten nogal eens op mis. Heldere doelen zijn belangrijk. Kritische succesfactor is ook het gezag en leiderschap van de programmamanager of hoe je hem of haar ook noemt. Een programmamanager moet ook nee durven zeggen. Graag wil ik met je meedenken over de succesfactoren, veel succesfactoren staan ook in handboeken beschreven. Een gemeente heeft echter zijn eigen complexiteit en daarmee specifieke succesfactoren. Ik heb ruime ervaring met programmamanagement bij de gemeente.
en het 2e antwoord:

Door: Frans Dijstelbloem

Kritische succesfactoren, die algemeen geldend zijn bij programmamanagement zitten opgesloten in het volgende citaat (een echte doordenker voor de liefhebbers!!!!):
CITAAT: (lees voor "ik" de gemeente waar je voor werkt):
Vrede, verbondenheid en samenwerking zijn alleen denkbaar tussen volkeren en landen, die weten wie ze zijn.
Als ik niet weet wie ik ben, wie ik wil zijn, wat ik wil bereiken, waar ik begin en waar ik eindig, dan zijn mijn betrekkingen met de mensen om me heen en met de rest van de wereld onvermijdelijk gespannen, vol argwaan en belast door een minderwaardigheidscomplex dat misschien wel schuilgaat achter gezwollen bravoure
Vaclev Havel.
EINDE CITAAT
Hier gaat het m.i. bij programmamanagement in essentie om. In Eindhoven brengen we, door in feite onze 'identiteit' te bepalen, focus aan binnen en tussen onze programma's zodat duidelijk wordt waar de prioriteiten en daarmee de bevoegdheden liggen.

Succes.
Frans Dijstelbloem
Top 3
Commitment over programmamanagement op het hoogste niveau directie/MT maar ook op bestuurlijk niveau => boegbeelden

Duidelijkheid over taken,rol, bevoegdheden verdeling tussen programmamanagement en lijnmanangement.
Heb zelf in verschillende rollen gezeten en die waar programmanagement gekoppeld was aan mijn functie als lijnmanager beviel mij het best.

Of we het nu over een "normale organisatievorm" hebben projectmagement of programmamanagement. Het gaat om de kunst van het samenwerken. Vertrouwen, transparantie en het gezamenlijk toewerken naar zoveel mogelijk SMART geformuleerde effecten/doelen (meetbaar en vooral niet te veel) gebasseerd op een heldere visie en missie. Dit is deels instrumenteel te maken maar heeft vooral met cultuur houding en gedrag te maken

Mvg

Wil Krause
Vandaag nog een reactie op de linked-in-groep als antwoord op mijn oproep:

Door: Hans van Leeuwen

Hallo Richard,
Hans & Hans hebben vorig jaar onderzoek gedaan naar de succesfacoren. Zie ons boek: http://www.managementboek.nl/boek/9789087532277/organisaties_verand... . Het succes zit niet alleen in het programma, maar vooral ook in de uitvoering door opdrachtgever, programmamanager en verandermanagers, (bcm in MSP), de situatie, aanpak van het verandertraject, etc. Te veel om hier allemaal te benoemen.
Ik zie er eigenlijk maar een die ik heel belangrijk vindt en die sluit aan bij de opmerkingen van Majola.
De doelen van een programma moeten helder, eenduidig en vooral doorleefd zijn. Inzet van bijvoorbeeld een goede PSU helpt hier in. Het vergroot vooral de commitment van alle partijen.
Mijn top 3 van succesfactoren voor programmamanagement;

1. Het programma heeft heldere doelen en is realistisch. (SMART = specifiek, meetbaar, acceptabel, reëel en tijdgebonden)
2. In het programma staan projecten, die allen voorzien zijn van een planning en middelen.
3. De cultuur van de organisatie is aangepast op het werken met programmamanagement. Er is een omslag gemaakt van hierachisch naar functioneel denken en van taakgericht naar resultaatgericht.

Succes.

Miranda Joosen
Helemaal eens met punt 3 van Miranda. De cultuur moet denken in resultaten en doelen, ipv taken. Kortom hoe rolbewust is iedereen?
Vandaag nog een reactie gehad op de linked-in groep programmamanagement:

Van: Bjorn Prevaas

Richard,

Wat zou je zeggen van:
1. Een betrokken opdrachtgever, met een heldere en bij de organisatie passende visie op de doelen van het programma, en die kan, mag en wil besluiten over het programma
2. Een duidelijke en 'doable' opdracht, vertaald in voor de doelgroep aantrekkelijke en aanstekelijke doelstellingen en inspanningen, en die niet te groots en meeslepend is waardoor er uiteindelijk niets van komt
3. Een sensitieve en verbindende programmamanager, die mensen en belangen kan verbinden aan elkaar en aan de doelen en inspanningen en die situationeel leiderschap toont
4. Kennis van en positieve ervaringen met projectmatig werken in de organisatie (als dat al niet goed gaat, dan is de kans groot dat programmatisch werken een drama wordt)
5. Begrip bij betrokkenen dat het realiseren van de programmadoelstellingen meestal jaren kost en dat derhalve tijd en geduld nodig is; betekent ook: niet te veel speeltjes (andere projecten/programma's) tegelijkertijd en niet te snel weer de aandacht verleggen zodra er (kleine) successen geboekt zijn

Ben benieuwd naar je bevindingen en je artikel!

Groeten, Björn

RSS

Zoeken

Vacature zoeken

Zoeken

© 2012   Gemaakt door VNUmedia netwerken.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden